fredag 29 augusti 2008

Ung och dum?

Är vid Robbans dator (eftersom min fortfarande är cp), mamma och Oskar sitter vid köksbordet och diskuterar skolpolitik. Eli sitter också där och kommer med synpunkter då och då. 
Oskar tycker att man ska ta bort alla friskolor och satsa allt på de kommunala skolorna. Jag tycker att han är dum! Jag tycker också att det borde finnas valmöjligheter för alla, även för de som inte känner sig anpassade för det kommunala skolsystemet. Även om Oskar säger att man kan ta bort friskolorna och då kan använda alla de resurser till att förbättra den kommunala skolan och göra den mer fristående så tror jag faktiskt i alla fall att det kommunala skolsystemet är så pass låst att det kan vara svårt att ge alla olika sorters elever just den undervisning dom behöver. Plus att jag inte tycker att det låter särskilt klokt att ta bort friskolorna (när det är så många som har nytta av dom) för att satsa på att förbättra de vanliga skolorna när man inte vet hur pass mycket bättre dom kommer bli.
När jag sa det till Oskar flinade han åt mig. Jag tror att han dissar mig lite på grund av att han är, vad är det nu, fem år äldre än mig och därmed tycker att jag är ung och dum (vilket det säkert kan ligga något i men jag tycker i alla fall inte om att han flinar åt mig). Töh, bara för att han är en gammal gubbe!

Ikväll har vi haft en sådan riktig fredagsmiddag. Det känns som att vi har ätit i flera timmar. Faktiskt, nu när jag tänker efter, så har vi kanske också gjort det. Ujujuj. inte konstigt att jag måste gå ner i vikt när jag lever i den här famlijen.

Idag i skolan hade vi teater i flera timmar. Och även om jag börjar tröttna på teater så tror jag ändå att det kan bli ganska kul, det som vi ska göra nu: Monologer!
Wow, kommer bli sjukt svårt men nog också ganska roligt. Fast svårast kommer det nog bli för den nya killen (våga inte skriva hans namn i risk för att jag förmodligen kommer stava fel). Ska han stå och prata i typ 10 minuter på svenska? HA!
Eller i och för sig, han klarar det säkert. Men hade jag varit tvungen att hitta en monolog som jag skulle framföra på ett helt främmande språk inför en massa människor som jag inte kände om fyra veckor så skulle i alla fall jag fått lätt panik.

Fixade mitt dåliga samvete idag :) Shit vad chockad hon blev när hon såg mig. Det var skönt att få det gjort.

Imorron ska jag upp tidigt ...

Inga kommentarer: