fredag 15 augusti 2008

Titta, han flyger!

Har fortfarande inte vant mig vid håret. Inte nog med att jag ser ut som en glamrockare (eller nja okej, glamrockare är väl att ta i, gammal skit som sitter kvar) utan jag ser dessutom 20 år äldre ut. Fuck. Jag har ju värsta åldernoja, jag var den tjejen som fick ångest över att jag över att jag inte kunde köpa tröjor på bebisavdelningen längre och hur gammal var jag då? Tre?

Jag och Petra gick på bio idag igen. Vi såg "Barnhemmet" som en någon slags spansk skräckfilm. Anyway, den gick inte det vanliga hederliga Sf så vi fick gå på Hippie/skolbion Kino. Jag har alltid haft en speciell relation till Kino, jag har lixom varit lite avvaktande. Hela bion känns skum. Bara här, ett utdrag från deras hemsida:

"Folkets Bio är en kulturförening som importerar, distribuerar och visar kvalitetsfilm – långfilm och kortfilm, spel- och dokumentärfilm från hela världen.

Folkets Bio bildades 1973 av filmare och publik för att skapa visningsmöjligheter för den svenska filmen producerad utanför de stora bolagen och dess motsvarighet i världen.

Sedan dess har vi distribuerat och visat tusentals filmer på biografer över landet.

Mångfalden är viktig. Folkets Bios import breddar det ensidiga (USA-dominerade) biografutbudet."

Jag tycker (som ett av de massproducerade 90-talsbarnen jag är) att det verkar ganska uppenbart att det försöker mata oss med lågbudgeterade skitfilmer från typ Island som bara handlar om sälars fortplantning. Sorry, I don't give a shit.

MEN, men (jag är fylld av många "men"), filmen "Barnhemmet", var JÄTTEbra. Jag rekommenderar ALLA att gå och se den. Den var vackert filmad, bra gjord och hade en skitbra story och ett underbart bra slut. Jag älskade den av hela mitt hjärta och Petra höll med. Den var väldigt läskig men det var inte fylld av dåligt gjorda monster utan den var väldigt psykologisk. Vilket jag gillar, jag gillar inte filmer där allting är så uppenbart. Typ, ja det är ett spöke nu är filmen slut. Utan typ där människans hjärna spelar en stor roll. Typ, finns de där ljuden eller finns de inte? Hör hon dom på riktigt eller inbillar hon sig bara? Där allting, helt enkelt inte är helt uppenbart och där man inte får allt serverat på silverfat. Och "Barnhemmet" var precis så. I loved it.

Och ni som inte har sett den se den, och helst imorron!

Over and out.

Inga kommentarer: