måndag 21 april 2008

För mycket?

Jag har kommit på att jag nog är höger bara för att provocera resten av befolkningen. Eller inte bara men mycket därför. Men då kommer det fina fram till mig. Jag är inte moderat, inte vad jag vet i alla fall. Jag har inte bestämt vilka åsikter jag ska ha om alla dagens problemfrågor. Folk bara utgår från att jag är höger bara för att jag har en viss åsikt i en fråga, skitsamma vilken åsikt jag annars. Folk bryr sig inte om att fråga igen.
Plus att i Sverige är allting så svart och vitt. Man kan aldrig ändra åsikt om man en gång har uttalat sig om den. För då är du en svikare som vänder kappan efter vinden.
Fast å andra sidan, jag vägrar bli vänster bara för att samhällsidealet är så, för det gör det och säg inte emot. Ung vänster har ju fan invaderat hela stan och jag menar inte att det är dåligt (även om jag tycker det) utan jag menar i dagens samhälle så MÅSTE (?) du vara vänster. Eller måste, men du ska vara det. Titta bara på alla vänsterpropagerande musik. Svenska akademin tillexempel. Vet du NÅGOT högerpropagerande band i dag, kontakta mej i sådana fall.
Knappast för att detta spelar någon roll. Jag menar, jag är en person, EN. Det spelar faktiskt inte så stor roll vad jag tycker, plus att jag inte är myndig och det är år till nästa val. Så vad jag, en flicka utan rösträtt, tycker spelar faktiskt ingen som helst jävla roll. Den politiska syn som vänstern har är ju idealet, men kom igen. Hur länge satt socialdemokraterna? För länge enligt mej. Och jämför bara vad höger har åstadkommit på den korta tid som de suttit. Visst, dom har tagit bort T+, vilket är lite tråkigt. Men det rör inte mej ändå eftersom jag aldrig hade T+. Och ja, många av mina kompisar är arga för att tobaksskatten har höjts. Men jag tycker att det är bra och ser verkligen inte något motargument dom väger upp mot de förargument som finns. Kom igen, tobak är ju för i helvete farligt. Rökning dödar remeber? Och det påverkar ju inte bara den som röker. Det är sjukt störigt. Hela samhället är rökanpassat och det är ju ickerökarna som får flytta på sig. Vissa som röker frågar inte ens om det är okej att dom röker i ens närhet utan man måste be dom låta bli när dom tar fram ciggen; Snälla, rök inte i närheten av mej är du snäll.
Och då är man en torris. Jag blir seriöst arg. Jag vill inte veta hur mycket skit jag fått i mej på grund av passiv rökning. Jag har aldrig rökt eftersom jag har ”sagt nej” (?) men jag får ju knappast något för det…
I alla fall. Det var ju inte detta jag skulle snacka om. Så, jag har fått sjukt mycket kritik överallt för att jag tycker som jag tycker. Folk utgår tillexempel från att jag är moderat. TAH! Jag kallar mej inte moderat, jag vet ju knappt vad partiet står för så då kan jag ju knappast gå runt och säga att jag tycker om deras åsikter eftersom jag inte vet något om dom. Fast jag kallar mej moderat ibland på skoj. Mest för att jävlas. Det är faktiskt ganska kul att vara den enda ”moderaten” i min klass (jag och Petra). Med tanke på att jag får ganska mycket skit för mina åsikter. Inte för att min klass tycker att jag är dum i huvet (eller det kanske dom gör, det vet jag inte) men när vi har diskussioner i klassen kan man ju lugnt säga att det är jag (och Petra) mot världen (haha). Eftersom jag går på lunds vänsterskola så får jag väl stå ut…
Min dramalärare sa för ett tag sedan är det inte är så stor skillnad mellan kvinnornas situation idag och under 1800-talet (gnällfeminism någon?). HAHA, nejnej. Såklart det inte är någon skillnad på kvinnornas situation idag jämfört med 1800talet.
Jag menar, på 1800-talet fick kvinnor inte arbeta alls, vi fick inte ärva pengar (bland annat) från döda släktingar, vi fick inte äga något själva och vi fick inte syssla med politik.
Att säga att det inte förändrats sedan dess tycker jag är en kränkning mot dagens kvinnor. Skulle inte vi har kommit någonstans sedan 1800-talet?
Min dramalärare kan ta sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Eller hur! Jag har aldrig heller påstått mig vara moderat. Däremot har jag flera gånger talat om att jag är kommunist och radikalanarkist. Dock har ingen tagit mig på allvar.
Allt är så fucked liksom.